The gentleman is waiting for you upstairs


“The gentleman is waiting upstairs in his room for you, miss”. Het was een nogal bizarre verwelkoming aan de receptie van het Venus Guesthouse (de naam had het al moeten verraden natuurlijk). De glimlachende vrouw had waarschijnlijk geen blanke, backpackende vrouw verwacht, toen ze eerder die dag werd gevraagd om mij naar boven te sturen wanneer ik toekwam. Een verwarrende blik in de ogen en een glimlach die de onwennige situatie moest doen verdwijnen waren het resultaat.
Ik was gearriveerd in Hanoi, mijn kennismaking met Vietnam. Een Aziatische stad zoals je je haar (Hanoi is een vrouw volgens mij) voorstelt in je dromen (of nachtmerries voor anderen): chaotisch, onvoorspelbaar, druk, bij momenten afgeleefd, luid, ruw, en razend interessant. Hier leven de échte stadsvietnamezen. Ze troepen met duizenden samen rond het centrale meer op zaterdagavond, ze proberen je met tientallen tegelijk beignets te verkopen in de oude binnenstad en ze misbruiken de toeter van hun brommers alsof ze geld verdienen per keer dat hij wordt ingedrukt.



Ik vind Hanoi geweldig. Omdat het echt is. De stad smukt zich niet op voor haar bezoekers. Integendeel, ze toont haar eerder zoals ze is op een zondagochtend na een nachtje zwaar stappen. Mascara tot achter de oren, een mond die ruikt naar een dood vogeltje en haren die misschien ooit samen een kapsel hebben gevormd. Komende van het afgelekte Singapore was Hanoi een ware shock, die mij met hoofdpijn in mijn bed deed kruipen.

De stad is er één om verloren in te lopen en te rijden (beiden heb ik gedaan). Van een weggestopte tempel wandel je naar een volgepropte kerk, van een koud pintje met zonnebloempitten in het frans kwartier ga je naar geweldige sea food in het noorden (uiteraard ook met een koud pintje), van een winkel met handgemaakte, zijden vestjes loop je naar een achterkamertje met allerhande Chinese, magische kruiden,...

Waar eerst kijken, waar eerst proeven, waar eerst ruiken,...?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Neem ook een kijkje op www.NoMadBelgian.blogspot.com voor meer foto's en recepten!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


2 reacties:

Jeanneke Lis zei

Doet me een beetje denken aan Marseille, lijkt me de tegenhanger van jouw Hanoi in mijn eigen fransozenwereldje: ongetwijfeld blanker (hoewel..), minder noedels (hoewel...), maar o zo zeer een chaotische, luidruchtige, multiculti wervelwind en smeltkroes van geuren (van zilte zeelucht en exotische specerijengeur tot een penetrante pipikakavisstank) en kleuren (van koraalblauw tot vuilnisgrijs) die me bij een eerste kennismaking een instant "ehmneenbedankt"-gevoel opriep, maar nu een continu "jaaahikwilnog" teweegbrengt. Zoals je zegt: geweldig. Geniet ervan. X

Lienx zei

Dan moet ik daar eens naartoe komen, niet?!

2 reacties:

Jeanneke Lis zei

Doet me een beetje denken aan Marseille, lijkt me de tegenhanger van jouw Hanoi in mijn eigen fransozenwereldje: ongetwijfeld blanker (hoewel..), minder noedels (hoewel...), maar o zo zeer een chaotische, luidruchtige, multiculti wervelwind en smeltkroes van geuren (van zilte zeelucht en exotische specerijengeur tot een penetrante pipikakavisstank) en kleuren (van koraalblauw tot vuilnisgrijs) die me bij een eerste kennismaking een instant "ehmneenbedankt"-gevoel opriep, maar nu een continu "jaaahikwilnog" teweegbrengt. Zoals je zegt: geweldig. Geniet ervan. X

Lienx zei

Dan moet ik daar eens naartoe komen, niet?!

 

5 reasons to get the newsletter

1. you don't need to surf to this website
2. it's free
3. your personal details are safe
4. you know first about all the new adventures
5. you don't like, unscribe with just 1 click

@NoMadBelgian on Instagram