Food - Malaysia - Mijn grote liefde voor rog op de grill, ook wel Ikan (vis) Bakar (gegrild) genoemd

Het was één van die avonden die beginnen met een opeenstapeling van kleine en middelgrote rampen, maar dan toch nog uitdraaien in een geweldige nacht. Als een verzopen kieken kwam ik toe in mijn hostel, na meer dan een uur rondgezworven te hebben in donkere achterstraatjes van Kuala Lumpur. Mijn vriend zat daar al 2 uur op mijn vertraagde aankomst te wachten (Maleisiërs hebben tijd), maar glimlachte breed en zei “je ziet er geweldig uit!”. Zonder vorm van ironie. En ik moet zeggen, hij ook. Een opfrisbeurt later neemt hij mij op sleeptouw richting Bukit Bintang, een bekende, zo niet de bekendste, streetfoodstraat van KL. 

Omdat ik ouderwets ben in die dingen en ook geen jota versta van de menukaart laat ik hem kiezen. En wat een geluk dat ik zo een onderdanige vrouw ben, want even later staat er dus, naast allemaal gerechten die ik vergeten ben, een stingray (een rog) op tafel. Nog nooit heb ik zoiets gegeten. Het was gewoon hemels. Die geur van de marinade en een beetje BBQ, die zachte textuur van de rog, die smakencombinatie waar Azie zo voor gekend is. Ik kan zelfs nu, tijdens het schrijven, bijna opnieuw huilen van plezier. Man, mijn avond kon al lang niet meer stuk!

Thanks to HungryGoWhere for the pic!


Benodigheden:
  • Rogvleugel. Op de menukaart staat stingray, wat pijlstaartrog is, maar ik denk niet dat je dat bij ons kan vinden
  • 1 eetlepel zout, 2 eetlepels olie, bananenblad (of aluminiumfolie als,je geen bananenboom in je hof hebt staan)
  • Voor de marinade:
    • Look, rode chili, gedroogde garnaaltjes, pindanoten, gember, sjalot, citroengras.
    • Ik geef toe, dit is wat een gok, want ik ken de preciese ingrediënten niet. Daarnaast zal ik je moeten vragen om op je smaakinstinct af te gaan wanneer je de ingredienten doseert. Proef intens, en pas dus de hoeveelheid aan waar jij het nodig vindt.
  • Olie en citroensap, suiker, zout

Hoe maak je het:
  • Stamp alle vaste ingredienten voor de marinade tot een pasta in een vijzel.
  • Doe de olie in een pan en fruit zachtjes de pasta. Ze is klaar wanneer die magische geuren vrijkomen en de pasta wat begint te zweten (zoals de chef)
  • Voeg citroensap, suiker en zout toe. Proef! Ontbreekt er iets? Proef je zoet, zuur, zout en pikant? Ja? Ok, let’s move on.
  • Spoel de rog en dep hem droog. Smeer in met de marinade langs beide kanten en leg op het bananenblad. Vouw het blad dicht, zodat de vis kan garen door de stoom.
  • Ofwel gooi je dit pakketje liefde op de BBQ ofwel kort in de pan, ongeveer 4 minuten langs elke kant.
  • Serveer op het blad (als dit niet te verbrand is), met wat limoen, wat marinade apart en wat groene kruiden (koriander bv)
  • En laat het maar een geweldig zwoele nacht worden!

~~~~~~~
~~~~~~~ 

0 reacties:

0 reacties:

 

5 reasons to get the newsletter

1. you don't need to surf to this website
2. it's free
3. your personal details are safe
4. you know first about all the new adventures
5. you don't like, unscribe with just 1 click

@NoMadBelgian on Instagram